Saturday 11 October 2014

SEDIHNYA.MUNGKIN MEREKA PERGI TIDAK KEMBALI LAGI




PETIKAN DALAM AKHBAR UTUSAN ONLINE

(ruangan corat coret 30sept)


PELAJAR Malaysia dan pelajar Thailand di Islamabad memberitahu terdapat ramai wanita Melayu dari Malaysia, Thailand dan Indonesia yang berkahwin dengan lelaki Pakistan. Kebanyakan mereka berkahwin dengan orang miskin dan tinggal di daerah pedalaman, malahan ada di antara mereka hidup macam hamba.

Pasport mereka disembunyikan oleh suami dan suami pula tidak membenarkan mereka menziarah ahli-ahli keluarga di tanah air.

Mereka juga terpaksa patuh kepada adat suku yang sangat keras termasuk tidak boleh keluar rumah secara bebas seperti ketika berada di kampung. Mereka tidak boleh menegur atau bercakap dengan lelaki lain kecuali mendapatkan izin daripada suami terlebih dahulu.

Bagaimanapun, ada juga wanita Melayu yang berkahwin dengan lelaki Pakistan yang berada dan hidup mereka bahagia, tetapi jumlah mereka sangat sedikit.


- Ulasan sya: mmg benar ianya berlaku,majoriti perempuan kita yg kahwin kebanyakkannya adalah dgn lelaki disebelah kawasan NWFP utara pakistan, majoriti khasnya ialah area bunir.Mmg kawasan itu kawasan yg jauh dipendalaman dan ramai yg hidup susah,penuh dgn adat yg terkongkong,ada yg berbelas belas tahun lamanya tak dpt balik kemalaysia.Kuatnya adat disana hingga puak patthan yg berbahasa poshto ni sendiri pun mmg tak berani berniaga dgn cara pergi rumah ke rumah ditmpat mereka sprti mana yg mereka lakukan ditempat kita seperti jual carpet,kain kain dan lain brg krn kongkongan cara hidup disana,lebih lebih lagi tiada mereka berani masuk rumah org ketika sang suami tiada dirumah, khuatir boleh dipukul atau ditmbak,(krn senjata mudah didapati disana)

Apa yg kita rasa agak menyedihkan juga ialah melepaskan mereka pergi mengikut suami yg tak tahu memahami ialah risiko bimbang dikhuatiri mereka tidak dpt lagi bersalaman dan memeluk ibu dan ayah mereka ditanahair,yg mungkin akan pergi dulu meninggalkan mereka,adik tidak dpt jumpa kakak mereka lagi,abg pula tidak dpt jumpa adik mereka lagi,dimanakah kegembiraan ,keseronokkan,keriangan 2 belah pihak keluarga yg sepatutnya ada setelah perkahwinan mereka,sayangnya kini mereka  terkurung pula ditmpat suami mereka,dilarang balik pula.Ditambah pula kebiasaanya kebanyakan warga mereka akan berkahwin lagi apabila sudah bermastautin disana,yang jadi mcm hamba kemudiannya dikhuatiri adalah warga kita seperti yg mana pernah berlaku.

No comments:

Post a Comment