Friday 26 February 2016

APAKAH YG TELAH BERLAKU INI?


Video ini memaparkan sesaorang sedang memukul beberapa org,nmpaknya mcm suasana diladang,sudahlah kena murgha punishment (denda ayam) atau diistilahkan 'kan pakro' ditambah pula rotan yg dibantai ke punggung beberapa kali setiap seorang.

Adakah lelaki itu adalah seorang majikan dan yg dirotan itu adalah pekerja pekerja ladangnya? ( maaf,tk berapa jelas butir percakapannya , bahasa yg digunakan semacam bahasa kaum sendiri dan bkn urdu)

Tak kira lah umur berapa pun samada yg muda ke yg tua ke,semua kena rembat.

Jikalaulah benar ia seorang majikan masih wujud lagikah sekarang zaman yg dipanggil zaman jahilliah ni?Ada lagi ke seorang pekerja dianggap seperti hamba abdi hingga didenda dan dipukul majikannya sebegitu rupa?
Kenapa mereka ini tidak membantah atau melawan.

Apapun kisah yg berlaku dan siapakah dia orgnya adakah perbuatan denda ayam ini dilihat denda yg 'sopan' kpd org dewasa khasnya kepada org tua.Cuba lihat ada org yg lagi tua yg sdg menunggu giliran utk dirotan hingga terduduk krn lenguh dgn 'denda ayam' tu.

Inilah antara ragam yg berlaku dipakistan.

Fikir fikirlah sendiri,budaya sopan dan santun ditanahair kita yg lebih baik ke atau dipakistan dgn sikap org mereka yg kasar?








Budaya murgha punishment 

Dimana mana pun ada:




Disekolah pun ada:


Dimadrasah pun ada:


**************

Agak agaknya bagaimana pula siisteri disana didenda pula oleh suaminya?

Adakah perempuan kita yg berkahwin dengan rakyat mereka dan bermastautin disana boleh menerima nasib yang serupa disebabkan denda ayam ini adalah budaya denda yg ada dimana mana disana?


Juga utk kaum perempuan!















No comments:

Post a Comment